"Graj w talent" - projekt dofinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej

      Projekt "Graj w Talent" był realizowany w okresie od 15 sierpnia do 15 grudnia 2011 roku. Początkowo, zakładano, że w projekcie weźmie udział 72 uczestników, ale ponieważ projekt wzbudził ogromne zainteresowanie wśród młodzieży, ostatecznie postanowiono, o zakwalifikowaniu do projektu 101 uczniów z trzech woj. : śląskiego, małopolskiego i świętokrzyskiego.

      Osiemnastu nauczycieli i pedagogów biorących udział w projekcie, pracujących w zespole merytorycznym przygotowującym a potem realizującym scenariusze gier, uczestniczyło w szkoleniu „Gry symulacyjne jako narzędzie pracy z uczniem zdolnym”, podczas którego uzupełnili swoją wiedzę na temat pracy z uczniem zdolnym, zapoznali się z zasadami pracy w oparciu o metody symulacyjne oraz zasadami budowy scenariusze gier symulacyjnych, zawiązali zespoły robocze do pracy nad poszczególnymi scenariuszami (artystycznym, technicznym i społecznym) oraz określili cele, zakres edukacyjny i symulację główną dla poszczególnych scenariuszy. Po zakończeniu szkolenia nauczyciele pracowali w trzech zespołach nad uszczegółowieniem poszczególnych scenariuszy; zasadniczym elementem tego etapu pracy były konsultacje z Koordynatorem Merytorycznym, odbywające się w drodze telefonicznej i mailowej.

      Celem projektu było stworzenie programu edukacyjnego – trzech scenariuszy gier symulacyjnych odpowiednio dla młodzieży uzdolnionej technicznie, artystycznie i społecznie. Scenariusze mają za zadanie popularyzację pracy nauczycieli z młodzieżą uzdolnioną.

      Zespół merytoryczny przygotował scenariusze trzech gier symulacyjnych, pozwalających na wspieranie rozwoju uczniów uzdolnionych: społecznie („Szkoła doskonała”), artystycznie („Klucz do…”) oraz technicznie („Zostań konstruktorem”). W oparciu o scenariusze gier przygotowano program edukacyjny obejmujący: cele i obszar edukacyjny, opis zasad pracy metodą gry symulacyjnej, pełne scenariusze gier wraz z materiałami dydaktycznymi dla uczniów i nauczycieli oraz informacje praktyczne dla nauczycieli przygotowujących się do pracy w oparciu o wyżej wymienione metody.

      Program edukacyjny przygotowany został w postaci e-book i zostanie opublikowany na stronie www.zdz.katowice.pl.

     Wszystkie scenariusze gier zostały przygotowane w taki sposób aby realizowały cele z zakresu rozwoju umiejętności współpracy w zespole w tym organizacji pracy, wspólnego podejmowania decyzji, uczenia się od siebie nawzajem, komunikacji interpersonalnej. Wszystkie gry nastawione były również na rozwój motywacji do własnego rozwoju, działania na rzecz innych, podejmowania odpowiedzialności za siebie i swoje otoczenie. Wszystkie scenariusze obejmowały również etap zdobywania wiedzy i umiejętności (por. publikacja), który realizowany był poprzez wizyty w muzeach, centrach edukacyjnych, centrach kultury i sztuki, podczas których młodzież spotykała się z profesjonalistami w wybranych dziedzinach. Spotkania te miały na celu przekazanie młodzieży praktycznej wiedzy w zakresu możliwości wykorzystania własnego talentu w praktyce.

      Wyniki ewaluacji jednoznacznie wskazują na osiągnięcie ww. celów: wywiady przeprowadzone z uczestnikami podczas spotkań podsumowujących gry pokazały, że zdaniem uczniów, najważniejszą osobistą korzyścią wynikającą z udziału w grach, było poznanie nowych ludzi, doskonalenie umiejętności współpracy wraz z przeżywaniem kryzysów tej współpracy, rozwiązywaniem konfliktów, sprawdzaniem swoich sił w pełnieniu różnych ról w zespole. Z drugiej strony uczestnicy projektu podjęli wspólne inicjatywy, w których wykorzystają wiedzę i umiejętności nabyte w projekcie. Na przykład: grupa społeczna z woj. śląskiego planuje przeprowadzenie akcji charytatywnej z udziałem wolontariuszy zaplanowanej w ramach gry symulacyjnej w projekcie GWT. Autorzy gry technicznej z woj. małopolskiego, zmodyfikowali scenariusze lekcji z zakresu techniki, w oparciu o scenariusz gry „Zostań konstruktorem”, uczestnicy gier artystycznych, głownie z woj. śląskiego, planują opublikowanie w prasie branżowej wytworów młodzieży, wierszy i obrazów. Ewaluacja prowadzona metodą ankietową jednoznacznie potwierdza wysoką satysfakcję młodzieży z udziału w projekcie, a wywiady z nauczycielami potwierdziły, że w wyniku udziału w projekcie nauczyciele znacznie poszerzyli swoją wiedzę z zakresu pracy z uczniami zdolnymi, pracy metodami aktywnymi, co więcej wzmocnili swoją motywację do własnego rozwoju i wzbogacania swoich metod pracy.

 

Pliki do pobrania